Jak jsme slíbili, budeme pokračovat v tomto vzrušujícím tématu, které je všestranné jako koule. Čím více stránek se zobrazí, tím více nových věcí se objeví. Takže je toho ještě hodně, na co se dívat, div se. Zde jsme se zastavili v předchozí části, že echo jako pojem zahrnuje několik fenoménů, ale v maďarštině je to jeden koncept, který máme k dispozici. Zavedli jsme tedy anglická slova echo, delay a reverb, která mnohem lépe popisují různé efekty. Pak jsme dokonce vymysleli skvělé seskupení, kde se ukázalo, že jedna polovina ozvěn se většinu času projevuje jako kreativní efekty, zatímco druhá polovina vytváří prostor. A to je jen začátek!

Pojďme se na echo podívat blíže.

To je jistě mnohým známá klasická ozvěna, kdy se daný zvuk později opakuje i v rytmické podobě, to znamená, že se stává znovu slyšitelným, ale každé opakování se stává tišším a tišším. Úroveň signálu odraženého zvuku se ve všech případech snižuje, jen abychom použili nějaký žargon. Mezi opakováními to rozhodně trvá dlouho, takže je slyšíme a vnímáme jako zcela oddělené od sebe. A kolik opakování je průměr? Řekněme, že je to malé číslo.

Nejčastěji se vyskytuje při výrobě speciálních zvukových efektů, vícekrát synchronizovaných s tempem díla. Pro laika může být naprosto zavádějící a dokonce matoucí, že tento druh zpoždění často produkují zvukaři pomocí zpožďovacího zařízení. To znamená, že na toto téma existuje jen málo konzistentní postoj. To znamená, že pojmy echo a zpoždění někdy volně létají jako synonyma pro sebe, ale dříve nebo později bude jasné, co přesně tím pojmem myslíte.

Ale jaký je vlastně rozdíl mezi echem a zpožděním?

Elektro harmonix - 300x225

Chcete-li odpovědět na tuto otázku, pojďme nejprve trochu biofyziky. Výzkum tedy ukazuje, že náš sluch dokáže uložit zvuk, který trvá v průměru 100 milisekund. To v praxi znamená, že pokud mezi dvěma zvuky uplyne minimálně 100 milisekund nebo více, jsou vnímány jako od sebe oddělené. Na druhou stranu, pokud mluvíme o kratším čase, působí to soudržně. V angličtině, aby byla ozvěna rozpoznána jako odlišná od zdrojového zvuku, musí uplynout minimálně 100 milisekund. Vytrvalost, fyziku rozebereme o něco dále.

Zvuk se může šířit průměrně 343 metrů za sekundu, přičemž za 100 milisekund zanechá vzdálenost 34,3 metrů. Ano, ale aby se objevila ozvěna, zvuk se musí nejprve dostat na povrch, od kterého se odráží, a teprve potom jít po dráze, kterou kdysi udělal.

To znamená, že dobrou hodnotu získáme snížením výše uvedených údajů na polovinu. Předpokládejme, že se nacházíme 17 metrů od velkého, hladkého povrchu, který je ideální pro odrážení ozvěny. Pak, když ze sebe vydáme nějaký zvuk s dostatkem decibelů a nadšením, ocitneme se v kóji dvakrát se zvukem. Na jedné straně, když se dá přímý zvuk do pohybu. Na druhou stranu, když se nám ozvěna věrně vrací. Podařilo se nám tedy ozvěnu vyčistit a podat ji v dostatečně citlivé podobě.

A co fenomén zpoždění?

ke stažení-300x156

Elvis slapback delay – tak se na mnoha místech objevuje delay efekt, který je oblíbeným nástrojem klasických nahrávek. Ale o co vlastně jde?

Zpoždění je vlastně most mezi echem a reverbem, ale také bychom mohli říci, že mezi oběma typy echa dochází k překrývání. Jednoduchý důvod je ten, že umí částečně produkovat oba typy echa podle nastavení. Přesto je vhodné rozlišovat mezi těmito dvěma, takže samostatný koncept zpoždění je velmi správný.

Jak je to s úrovní signálu zpožděného zvuku? Zde je rozdíl oproti echu. Úroveň signálu je poměrně vysoká, protože doba zpoždění je tak krátká, že zpětný zvuk neslyšíme zcela odděleně od zvuku zdroje, přičemž počet opakování je malý.

V přírodě se sám o sobě nevyskytuje, jde tedy o rozumné technické řešení. Jednoduché zjednodušení jeho funkčnosti s podporou částečné prostorovosti lze simulovat bez rozmazání zvuku.

Co jsou modulační efekty?

Vrazili jsme do letcho studny, ale nezastavujme se v tomto bodě. Během kombinovaného přehrávání zdroje a zpožděného zvuku se kvalita zvuku mění ve světle času, který mezi nimi uplynul. Určité časové zpoždění vytváří iluzi vzdálenosti a prostorovosti, ale ty s nižší hodnotou vytvářejí zcela jiné typy zvukových efektů. Říká se jim modulační efekty. Chorus a flanger nebo phaser spadají do této kategorie.

No, to bude stačit, ale říkáme, že ještě není konec. Navíc modulační efekty stojí za vysvětlení, takže zde pokračujeme ve třetí epizodě našeho psaní ozvěn, ve které samozřejmě nebude chybět fyzika, ale slibujeme, že vás budeme také bavit!

Předchozí sekce

Kategorie: Blog