Korekce ekvalizéru

Toto téma se za posledních 100 let zabývalo velkým množstvím diskusí a článků. Fakta se však nemění. Žádný program nemůže změnit akustiku místnosti, mohou pouze zasahovat.

Naším nejdůležitějším požadavkem, pokud jde o reprodukci zvuku, je upravit nahrávku co nejméně a slyšet ji ve formě, ve které jej tvůrci snili. Toto je rozšířený názor hlavně ve světě high-end.

Proto jen velmi málo fanoušků Audiophilu používá software nebo zařízení pro korekci místnosti.
Bohužel je to velká chyba. I když je někdo ve výjimečné situaci, že má dobrou akustiku nebo jeho zvuk je již nastaven akustickými měřícími a akustickými panely, stále zůstávají vadné rozdíly ve frekvencích, které stojí za to zacházet.

Samozřejmě jsou k dispozici počítačové programy, jako je Equalizer APO.

Pro analogové fanoušky Dirac live mini dsp, který je schopen spravovat až 8 kanálů, zatímco posluchači je vůbec neslyší.
V dnešní době je téměř každý avr nebo počítač v podstatě vybaven programem korekce místnosti. Jsou to například: Audyssey MultEQ, Dirac Live, MCACC, ARC a seznam pokračuje.

Equalizer room correction-Acoustic Meter Microphone

Akustický měřicí mikrofon pro korekci místnosti

Akustické měření Audyssey
Akustické měření Audyssey Velmi nepřesný mikrofon. Pokaždé zobrazuje různé výsledky měření.

Bohužel jsou tyto programy prezentovány jako programy korekce místnosti, takže jsou lidé oklamáni. Pomocí nich můžeme nastavit pouze hodnoty akustického tlaku. V lepším případě můžeme časovat přenos impulsů, např .: Dirac live

V tomto bodě se laici ptají: proč je to špatně?

Tyto programy pro korekci pokojové místnosti měří pouze zvukový tlak, takže nejsou schopny ovlivnit ozvěnu, odrazy, stojící vlny místnosti, a dokonce ani obrovskou odchylku hladiny zvuku způsobenou ozvěnou. Programy EQ signalizují tyto odchylky jako chyby, takže snižují akustický tlak, aby snižovaly nebo zvyšovaly odchylky, které mohou být až 15-20dB.

Výsledkem těchto poklesů a zvýšení je, že skrývají frekvence, které nemusí být špatné, a tím vytvářejí fázový posun a také zkreslení.

Jako příklad zvažte tuto křivku akustického tlaku a chybu, která ji způsobuje.

Při pohledu na toto měření akustického tlaku vidíme obrovský pokles mezi 40-90 Hz, který způsobuje nedostatek s hloubkou 10 dB.

acoustic measurement sound pressure value

hodnota akustického tlaku akustického měření

před akustickým zpracováním
Na obrázku níže vidíme hi-fi stojan umístěný vedle reproduktoru a zvuk odražený z jeho strany se setkává se zvukem přicházejícím z reproduktoru, což způsobuje zrušení hodnoty akustického tlaku.

acoustic measurement sound pressure value

 

Umístění akustického panelu do blízkého bodu odrazu

Pokud umístíme panel pohlcující zvuk do blízkého bodu odrazu, jak vidíte v našem příkladu na stranu hi-fi stojanu, můžeme snížit odraz od něj a tím ukončit pokles.

Po opětovném měření můžeme vidět pokles ponoru:

acoustic measurement sound pressure value

hodnota akustického tlaku akustického měření

Program ekvalizéru signalizuje tento pokles jako chybu, proto zvyšuje nedostatečný rozsah a tím vytváří velké zkreslení.

Co je fázové zpoždění nebo fázový posun v programech DRC?

Když program EQ začne měnit hodnoty akustického tlaku, čelíme fázovému posunu. Program EQ mění nejen úrovně signálu, ale také fázové hodnoty a zkreslení. Čím větší je změna úrovně a čím menší je šířka pásma, tím větší a „strmější“ bude fázový posun.

Na obrázku níže vidíte, jak se mění fázový závit se změnou hodnoty akustického tlaku:

Equalizer room correction-Acoustic Measurement Phase Delay Value

Korekce ekvalizéru

To je, když se zapojuje ošetření akustiky místnosti.
Stálá vlna nebo zvuk odražený od blízkého objektu může způsobit zánik nebo vrchol až 10-15 dB. Program Eq se snaží opravit a zvýšit 10 dB, což způsobuje vysoké zkreslení společně s fázovým posunem, ale pokud do této části vložíme akustický panel nebo jakoukoli membránu s vysokou účinností, můžeme tento odraz ukončit nebo snížit, což zabraňuje intenzivnímu zkreslení zvuku.

Basy se mohou odrazit po místnosti dokonce 100krát za sekundu, dokud se úplně nezpomalí, což během této doby způsobuje mnoho vyhynutí a poklesů hodnoty akustického tlaku. Proto vidíme takový diagram klikatý.

acoustic measurement settings

nastavení akustického měření

křivka akustického tlaku
Pokud je místnost akusticky ošetřena, měli bychom slyšet vyvážený zvuk s odchylkou několika decibelů, kteří chodí po místnosti. Pokud jdeme do místnosti, která je neošetřená nebo ošetřená špatnými pohlcovači zvuku, najednou zmizíme z bzučících basů a v dalším případě zmizí. Ve druhém případě můžeme nastavit vyvážené znělo pouze v jedné pozici posluchače (s programem korekce místnosti).

Nemluvě o bodech reflexe.

V místnosti je nejméně 8 primárních reflexních bodů. Zvukové odrazy, které slyšíme zpožděně, vnímáme jako neuspokojené a neostré zvuky. Tyto úvahy nemůžeme ošetřit programy.

acoustic measurement - cis-reflection surfaces

akustické měření – cis-odrazové plochy

zvukové odrazy

Co tedy programy pro ekvalizér nabízejí?

V zásadě odrážejí odchylky zaznamenané na křivce akustického tlaku na jejich opak. To znamená, že se nezabývají chybou, ale přímo se znakem. To nezlepší přenos signálu našeho reproduktoru nebo akustiku našeho pokoje.

Pokud akustické měření signalizuje vrchol v určité frekvenci v poloze posluchače, lze v akustice často nalézt důvod, protože mnoho odrazů interaguje s přímou zvukovou vlnou. V takových případech korekce snižuje hladinu znaménka ve frekvenci, která způsobuje problém, takže se referenční tlak zvuku objeví v poloze posluchače, ale to nezmění nesprávný poměr přímých a odrazených zvuků.

Proto je program pro korekci místnosti schopen správně nastavit hladinu akustického tlaku pouze v poloze posluchače. Dostáváme zcela odlišný zvukový obraz i 10 cm daleko.

Proč jsou tedy vytvářeny programy a zařízení pro korekci místností v ekvalizéru?

Pokud nebereme v úvahu obrovské příjmy z toho a obrátíme se opačným směrem, musíme si uvědomit, že neexistuje dokonalá místnost (studio, domácí kino nebo hi-fi místnost pro domácí kino).

I když náš pokoj získá dokonalé akustické ošetření, nebudeme mít dokonale rovnou křivku akustického tlaku. Každá místnost má svou vlastní kmitočtovou křivku, špičku a pokles, které jsou způsobeny její délkou, šířkou a výškou, které nemůžeme zlepšit žádnými akustickými panely nebo absorbéry zvuku. Tyto problémy můžeme řešit pomocí programů korekce místnosti a ve skutečnosti je to velmi vhodné.
Pokud provedeme drobné úpravy zvuku, můžeme výrazně zlepšit kvalitu zvuku, který již měl skvělý zvuk.

V některých případech nemohou rozměry místnosti odpovídat rozměrům reproduktoru, který je v ní umístěn, takže vytvářejí téměř nesnesitelné basy pod 100 Hz. V takových případech panely absorbující hluk nejsou dostatečně účinné, proto musíme snížit frekvence, které způsobují problémy, protože nemáme jinou možnost.

Podívejme se na výhody a nevýhody.


Co nemůže elektronická korekce místnosti provést?

Snižte ozvěnu a ozvěnu místnosti, zakryjte odrazy, ukončete stojaté vlny.
Opravte zkreslení elektronických zařízení, jako jsou zesilovače, avr, dac a všechna reprodukční zařízení.
Vliv nebo oprava vad a tónů reproduktorů a kabelů.

Co může provést elektronická korekce místnosti?

Základní programy EQ nastavují pouze akustický tlak
Vážnější programy DRC se mohou zabývat také přenosem impulsů a fází, což může zlepšit i dynamiku a čistotu zvuku.
Vyrovnejte zhruba frekvence, které způsobují problémy v důsledku velikosti místnosti.

Tágo

Zdá se, že jsem proti programům korekce místnosti.
Vůbec ne. Ve skutečnosti je to nezbytné jak ve studijní akustice, tak ve světě audiofilů. Chtěl jsem jen ilustrovat, že není všemocný a nemůžeme nahradit akustické ošetření místnosti jednoduchým programem. Používám také několik typů oprava pro audiofil a domácí kino.

Moje vlastní vyhrazené domácí kino má téměř v každé části perfektní křivky, ale mezi 45-80 Hz je pokles. Nelze jej zlepšit žádnými akustickými panely kvůli strukturálnímu problému. Proto používám mini DSP Dirac Live s 8 kanály. https://www.soundimports.eu/en/ddrc-88a.html

Před mini dsp pro mě byl program Equalizer APO nejužitečnější na audio PC, který je integrován do Windows a funguje jako parametrický ekvalizér. Pro tuto formaci je však nezbytný program REW Room EQ Wizard REW, který je zde k dispozici zdarma.

Ekvalizér APO nemá po instalaci vůbec žádný vliv na kvalitu zvuku. Bohužel mám starý, ale opravdu dobrý linnský sizmikový subwoofer bez nastavovače fáze, proto jsem musel přepnout na samostatný mini dsp, který je schopen zlepšit přenos impulsů a zvládnout můj problém kvůli fázovému posunu.

Každý den navštěvuji studia – High End music rooms a musím říci, že zbývající anomálie místností, které jsme perfektně ošetřili, lze stále vylepšit mini DSP Dirac Live všude.

Děkuji za přečtení.

Neváhejte se podělit o svůj názor v komentářích níže!

Napsal Róbert Polgár

Kategorie: Blog