první díl

2. část

Nastavení reproduktoru

Nakonec můžeme nastavit reproduktory

Přizpůsobení sluchátek 300 × 260

A nyní nastavte monitory tak, aby byly symetrické (Sz / 2) ve srovnání se středem kratší stěny (Sz). Jinými slovy, pravý a levý reproduktor a vzdálenost stěny blíže k nim by měla být stejná (M). Změříme vzdálenost mezi reproduktory (A) od středu výškových reproduktorů. To by se mělo rovnat vzdálenosti mezi naším reproduktorem a ušima (A). To je naše hlava a naše reproduktory by měly tvořit rovnostranný trojúhelník, přičemž všechny strany jsou „A“.

To je nevyhnutelné pro správný stereofonní obraz. Otočte reproduktorové skříně směrem k sobě. Pokud jste umístili monitory skutečně do rovnostranného trojúhelníku, měl by být úhel mezi středovou osou reproduktoru a protilehlou stěnou přesně 30 stupňů. Tento úhel můžete zkontrolovat ve srovnání s mixážním pultem nebo naším stolem, protože jejich poloviční vlnové délky extinkční frekvence musí být rovnoběžné se stěnou.

Kam bychom měli otočit reproduktor?

Kam bychom měli umístit reproduktor 300 x 290

Tony Maserati, mnohonásobný držitel ceny Grammy, řekl: když sedíme v monitorovací poloze a otáčíme hlavou, abychom viděli reproduktor, neměli bychom vidět na boku skříňky pouze její čelní desku, která obsahuje reproduktory. Otočí své monitory směrem k sobě, takže křížení linek, které začíná od výškových reproduktorů, není přesně u jeho uší, ale několik centimetrů za jeho hlavou. Rod Gervais: Ve své knize Domácí nahrávací studio … definuje tuto vzdálenost jako 16 kol, což je asi 40 centimetrů. To nám ukazuje, že lidé mají rádi a používají různé věci. Tony s námi sdílí další užitečné informace … Dozvěděl se, že reproduktory musí být od sebe tak daleko, jak jsou naše paže natažené na obě strany. V tomto případě budou naše dlaně přesně ve středu výškových reproduktorů. Je zajímavé … (Tony Maserati: Tannoy).

Abyste zabránili vzniku problematických interferencí, vyvarujte se stejné vzdálenosti mezi monitorem a různými stěnami. Tyto vzdálenosti by se neměly pouze lišit, ale měly by se vyhnout násobkům vzdáleností včetně vzdálenosti jeden a půlkrát. Například pokud je náš reproduktor 1 metr od zdi, neměl by být 2,3,4 atd. Nebo 0,5, 1,5, 4,5 metru od sousední zdi (nebo od podlahy).

K vyřešení tohoto problému použijte programy

Existují programy, které nám mohou usnadnit život a provést část výpočtů namísto nás. Po zadání rozměrů místnosti jedna z těchto kalkulaček označuje místo, kde stojí za to umístit reproduktory. Odkaz: http://noaudiophile.com/speakercalc/

Umístění a výška reproduktoru monitoru

Podle standardu ITU je to 120 – 140 cm. Hanson Hsu, výrobce zcela nové a revoluční akustiky ZR jde ještě dále, když poznamenal, že v nejpopulárnějších světových studiích je střed výškového reproduktoru přesně 1219 mm od úrovně podlahy.

Specifičnost lidského sluchu spočívá v tom, že jeho směrové charakteristiky jsou lepší na vyšších frekvencích, tj. Můžeme lépe určit směr zdroje vyšších frekvencí než směr nízkých frekvencí. Ve stereofonním obrazu poskytují vysoké frekvence směr zvuku, proto je důležité, aby výškové reproduktory směřovaly k našim uším a měly by být ve stejné vzdálenosti.

Pokud je to nutné, nakloňte reproduktory.

Pokud je nutné naklonit monitory směrem k podlaze tak, aby výškové reproduktory směřovaly přesně k našim uším, měl by být tento sklon maximálně 15 stupňů. Pokud se však budeme pohybovat tam a zpět, vysoké frekvence neslyšíme stejně.

Zajímavým konceptem je, že nakloněním monitoru se výškový reproduktor a basový reproduktor dostanou do stejné vzdálenosti od našich uší (v našem příkladu 105 cm). Lidé to však nepoužívají v každém studiu v případě monitorů blízkého pole, takže to nemusí významně změnit výsledek. Hlavní monitory jsou ale téměř ve všech případech vyvíjeny nakloněné.

Vzdálenost reproduktoru od stěny

Vzdálenost mezi reproduktory a stěnami místnosti má velký vliv na sílu nízkých frekvencí. Proč? Směrová charakteristika reproduktorů je mnohem všesměrovější – tj. Kuličkové charakteristiky, které vyzařují v každém směru – s ohledem na nízké frekvence než v případě vyšších frekvencí. (Vyšší frekvence jsou mnohem směrovanější.) Tento efekt skutečně začíná od 500 Hz dolů a od 125 Hz má zcela tvar koule. Basa tedy vyzařuje v každém směru, což má za následek bzučivý rozruch.

Směr basů správným umístěním reproduktoru

Basový zvuk - 253 x 300

Basové zvukové vlny se tedy šíří nejen jedním směrem – dopředu -, ale procházejí zadní částí reproduktoru přímo ke zdi naproti nám (směrem k zadní části reproduktoru) a odtud se odrážejí. Když se tyto vlny setkají s vlnami vycházejícími z reproduktoru, vytvoří se akustické rušení.

Pokud je reproduktor ve vzdálenosti rovnající se čtvrtině vlnové délky od stěny za ním, obě vlny se navzájem ruší kvůli rušení. Zrušení je vždy u reproduktoru umístěného ve vzdálenosti rovné 1/4 vlnové délky, bez ohledu na to, v jaké fázi je zvuková vlna.

Proč?

Protože zpáteční cesta zdroje zvuku na 1/4 vlnové délky ke zdroji je 2×1 / 4, tj. 1/2 … což znamená, že emitovaná a odražená vlna je vždy v jiné 180stupňové fázi. Jelikož jsou stejné, ale s opačnou amplitudou, navzájem se úplně ruší. Tomu říkáme hraniční efekt. Tento jev má za následek velké škrty ve frekvenčním rozsahu a ovlivňuje reprodukci basů mnohem více než stojaté vlny. Tuto chybu bohužel můžeme opravit pouze správným umístěním monitoru a akustickým tlumením. Pokud máme reproduktory zabudované do zdi, hraniční efekt bude vždy přítomen.

Můžeme výrazně snížit hraniční efekt s akustickými panely.
Můžeme si to představit v následující tabulce Excel: Kalkulačka SBIR.

První vrchol zrušení je obvykle široký 2/3 oktávy.

Můžeme umístit reproduktor monitoru dvěma způsoby, abychom snížili potlačení:

Klang

1. Umístěte monitory co nejblíže ke zdi před vámi (za monitory).
Čím blíže přiblížíte reproduktorovou skříň ke zdi, tím vyšší frekvence budou mít účinek zrušení. To je dobrá zpráva, protože vyšší frekvence jsou mnohem směrovanější a můžeme je tlumit mnohem efektivněji, např. s akustickým absorbérem. Abychom minimalizovali SBIR efekt, měli bychom nejprve vyzkoušet vzdálenost mezi 0-20 cm. Je důležité zkontrolovat minimální vzdálenost od stěny v pokynech pro monitor, protože u některých (spíše menších) modelů je tento efekt zahrnut do zvuku reproduktoru a pokud se vám nepodaří umístit krabici podle pokynů, nebudete získejte očekávanou kvalitu zvuku.

Malé akustické tlumení

dontes-162x300

V případě velmi malých vzdáleností může akustický panel 10 cm za reproduktory správně potlačit efekt zrušení. Širokopásmové basové pasti jsou ještě lepší. Samozřejmě záleží také na místnosti. Čím větší je vzdálenost od stěny, tím méně účinné je akustické tlumení.

Pozornost!

Pokud používáte velmi malé reproduktory, neumisťujte je blízko ke zdi! Tyto malé monitory vyzařují v každém směru také v nízko-středním kmitočtovém rozsahu a jejich umístěním blízko stěny je efekt zrušení silnější v nízko-středním kmitočtovém rozsahu, který produkuje slyšitelné zabarvení tónů. Monitory s otvorem pro basový reflex na zadní straně skříně nesmí být umístěny blíže ke zdi, než je povoleno v pokynech.

Rychlý tip pro umístění reproduktoru:

Nemusíte příliš napájet reproduktory umístěné blízko zdi, čímž dosáhnete vyšší hlasitosti a nižšího zkreslení. Ale bohužel kvůli efektu blízkého pole bude basový vrchol (stejný, když umístíme mikrofon příliš blízko ke zdroji zvuku), ale můžeme to snadno zvládnout pomocí EQ nebo akustických panelů. Ještě lépe, pokud máme kalibrační software, proveďte nastavení EQ, např. IK Multimedia ARC2 nebo ROOM EQ WIZARD (REW).

2. Umístěte reproduktory do takové vzdálenosti od zdi, aby se rušení snížilo.

Zánik - 300 x 165

Čím více zvětšíme vzdálenost mezi stěnou a reproduktorem, tím menší bude hodnota uhasené frekvence. Pokud zvolíme tuto teoretickou vzdálenost tak, aby uhasený kmitočet byl nižší než to, co je náš reproduktor schopen vyslat, hraniční efekt neslyšíme. To je dobrá volba, pouze pokud máme dostatečně velký pokoj.

Můžeme vypočítat zrušenou střední frekvenci pomocí následujícího vzorce:

Fc = c / 4 x D
Fc -> zhasnutá střední frekvence

c -> rychlost zvuku (343 m / s)

D -> vzdálenost mezi membránou reproduktoru a stěnou za ním v metrech (ne vzdálenost mezi reproduktorovou skříní a stěnou !!! viz obrázek)

Obecně řečeno, v případě obousměrného monitoru (to je to, čemu lidé říkají reproduktorové skříně obsahující 2 reproduktory) musíte být velmi opatrní v rozsahu mezi 40-80 Hz a v případě frekvencí mezi 80-200 Hz.

Proto v případě typického studiového monitoru doporučené vzdálenosti reproduktoru od zdi

Dobré: Zabudováno do zdi nebo co nejblíže ke zdi
  • Přijatelné: 0,1-1 m
  • nedoporučuje se 1-2,2 m
  • Dobré: nad 2,2 m

Samozřejmě můžeme vypočítat optimální vzdálenost reproduktoru od zdi, pokud známe frekvenci našeho reproduktoru, kde basy začínají odumírat s 3dB. To je to, čemu říkáme nízká mezní frekvence reproduktoru.

Dmin = (1,4×343) / 4 x F-3dB
Dmin -> minimální vzdálenost mezi reproduktorem a zdí za ním v metrech

(1,4×343) -> konstantní = 480,2

F-3dB -> frekvence, kde je nízký mezní bod reproduktoru, tj. Kde diagram akustického tlaku klesá o 3dB.

Příklad:
Dolní mezní bod reproduktoru je 55 Hz. Jak daleko by to mělo být umístěno od zdi?
1. krok: 4 x 55 = 220
2. krok: 480,2 děleno 220 = 2,181818. Mělo by být umístěno 2,18 m od zdi, aby se hraniční efekt dostal na tak nízkou frekvenci, kde již není slyšet vyhynutí.

V případě velkých reproduktorů, které jsou schopné vyzařovat velmi nízké frekvence, vede tato metoda k velmi velkým vzdálenostem, a proto ji nelze skutečně použít v domácích studiích. Dalším problémem je, že v případě velkých vzdáleností budou do vzorce zahrnuty boční stěny a také vzdálenosti od podlahy ke stropu. V tomto případě je nejlepší volbou monitor zabudovaný do zdi, jak vidíme ve velkých studiích.

Řez basů a sledování vzdálenosti od zadní stěny

V malých místnostech je největším problémem basy odražené od zadní stěny. Tyto nízkofrekvenční zvukové vlny způsobují špičku při frekvencích 1/2, 1, 3/2 atd., Které jsou obvykle pod 6 dB a mají za následek chrastící ozvěnu. Mnohem větším problémem je, že vlnové délky 1/4, 3/4, 5/4 způsobují snižování, tyto frekvence neslyšíme.

V malých místnostech to obvykle ovlivňuje rozsah pod 300 Hz, který může být tišší dokonce o 30 dB. V ideálním případě je naše monitorovací poloha minimálně 3 metry od zadní stěny, což posune efekt extinkce čtvrtinové vlnové délky na frekvence pod 30 Hz. Pokud nemáte tak velký prostor pro studio, měli byste určitě umístit akustické absorpční panely na zadní stěnu, abyste tlumili nízkofrekvenční zvukové vlny. To se doporučuje také v dostatečně velké místnosti.

Zrušení způsobené vlnami odraženými od ostatních stěn.

Hraniční efekt je způsoben nejen v případě zvuků odražených od přední stěny. Tento efekt má podlaha, strop, boční stěny a také zadní stěna. Proto je vhodné provést akustickou úpravu celé místnosti. K výpočtu frekvence zániku tedy potřebujeme obecnější vzorec.

Frekvence extinkce poloviční vlnové délky:

Fc = c / 4 x D
Fc = c / 2 x (D reflex – D přímý)
Fc -> zhasnutá střední frekvence

c -> rychlost zvuku (343 m / s)

D reflex -> vzdálenost, kterou zvuk pokrývá mezi reproduktorem a našimi ušima, odraženou od stěn

D direct -> vzdálenost, kterou zvuk pokrývá z reproduktoru do našich uší pohybujících se v přímce.

Stejný vzorec můžete použít k výpočtu středních frekvencí, které se odrážejí od vašeho studiového stolu nebo mixážního pultu. Na obrázku vidíte, že zvuky se odrážejí také od povrchů před monitorem a na určitých frekvencích způsobují zesílení a vymírání na jiných frekvencích stejným způsobem jako ty, které se odrážejí od zdi. (Např. Proto se nedoporučuje umisťovat monitory blízkého pole na můstek mixážního pultu.) Objem těchto odražených zvukových vln není tak velký jako u odrazů od přední stěny, takže mohou mnohem méně problémy. Tento jev můžete vyzkoušet, pokud před reproduktory položíte polštář nebo složenou deku na stůl nebo mixovací desku.

Desktop - 300 x 239

Jak vidíte na obrázku, tento problém se zvyšuje, pokud je náš monitor blízko odrazné plochy, např. položíš to přímo na stůl. Pokud můžete z jakéhokoli důvodu umístit monitory pouze na stůl, vždy je zvedněte nad úroveň stolu! Použitím stojanů na stůl můžete nejen zvýšit výškový reproduktor svých monitorů na úroveň vašich uší, ale také můžete slyšet mnohem „jasnější“ zvuk v důsledku jeho izolace od stolu.

mopad1

Zvedněte monitory vždy tvrdou a stabilní věcí. Mezi stojan a monitor vložte tlumič vibrací (pěna s otevřenými buňkami, Auralex Mopad atd.) Nebo lepidlo Blue-tec.

Filtrování hřebenu

Odrazné plochy v blízkosti monitoru způsobují efekt hřebenového filtru. Tím se vytvoří trubkový zvuk podobný efektu phaser nebo flanger. Proto nikdy neumisťujte v blízkosti reproduktoru žádný odrazný povrch, jako je zeď, stojan, jiný reproduktor, skříň atd. Rovněž se ujistěte, že počítačové monitory jsou vždy za úrovní reproduktorů a pokud možno tvoří přední úroveň reproduktorové skříně. Z nich mohou vycházet úvahy, proto stojí za to je naklonit. Můžete to vyzkoušet při poslechu hudby …

pokračování příště…

Kategorie: Blog