Oprava akustiky – Měření

Ahoj, jmenuji se Róbert Polgár, jsem majitelem a akustickým expertem Perfect Acoustic.

Obvykle mě kontaktujete e-mailem nebo telefonicky kvůli různým problémům, pro které se snažím najít řešení. Sdílím s vámi některé poučné a zajímavé případy zde.

Nejjednodušší řešení, která klient ani neuvažoval, někdy vedou k dosažení dlouhodobých poruch.

Nedávno jsem byl pozván do takového studia, kde nemohl navodit kvalitní zvuky ani po několika letech utrpení různými elektronickými náhradami (zesilovač, dac, reproduktory, kabely atd.) A zbytečně umísťovat různé typy akustických prvků na špatná místa .

Většina stížností se týkala basových zvuků, které ve skutečnosti chyběly, ale bzučel a hluchavě zavrčel. Takže jsem nemohl poskytnout užitečné rady ani přes vzdálenou pomoc. Proto jsme se dohodli na měření.

Začátek akustických měření:

Nejprve jsem požadoval obvyklé fotografie, kterými měřím všechny strany místnosti. Pak musím znát přesné velikosti místnosti, materiály a typy stěn. Tyto údaje obvykle žádám od každého, ale nepotřebuji přesná čísla, stačí široký obrys (např .: pravá zeď je sádrokarton s materiálem absorbujícím pražce. Strop je vyroben z betonu, trámu, polystyrenu atd.).

Předběžné plánování akustického měření:

Po obdržení těchto dat začnu pomocí dat vypočítávat aktuální akustické vady a stav místnosti. Odhaduji typ, velikost a materiál akustických panelů, které potřebuji pro měření.

Balení:

Tyto parametry jsou pro mě důležité vědět, protože se musím odpovídajícím způsobem rozhodnout, co se hodí do dané místnosti a zejména do kamionu.

Je důležité vědět, zda má klient zvláštní požadavek. Například by rád slyšel, jak ve svém domě zazní zvukový kazetový difuzor nebo čelní deska difuzéru apod. To jsou důležité informace, aby všechny akustické panely byly v nákladním automobilu jistě k dispozici prakticky připravené. Proto jsou data měření uvedená předem velmi užitečná.

Příjezd na místo

Po příjezdu na místo provedu měření jako první.
Po změření místnosti umístím zařízení jmenovitě laptop, mikrofon, stojany, kabely a referenční úroveň kalibrovanou reproduktorem KRK V8.
Zbožňuji tento reproduktor. Je to velmi podrobná dynamika a vytváří pěkný prostor v místnosti. Používám jej, pokud se měřící křivky z nějakého důvodu nevyrovnají. V takových případech to nasazuji a ve většině případů můžeme zjistit, o co jde. Může to být vada, zkreslení nebo možná pomalost daného zařízení nebo reproduktoru. Taková pomalost se často stává. V takových případech jsou nízké frekvence neustále na obloze, protože se reproduktor nemůže uklidnit dostatečně brzy, až do příštího basu, proto bude na nízkých frekvencích neustále bzučet.

Problémy identifikuji také podle ucha se sadou testovací hudby. Toto je moje oblíbená hudba vyvinutá pro testování basů:

Pokud uslyšíte bzučení, vrčení basů při poslechu hudby, což znamená, že ozvěna místnosti se nemůže uklidnit dostatečně rychle pod 200 Hz, proto uslyšíte nepřetržité vrčení. Dalším problémem, který může být zaznamenán v těchto případech, pokud neexistuje buben se správnou dynamikou. Je slyšet jen poloviční srdce. V takovém případě bude obrovský pokles pod 150 Hz. Nejhorší je, když tito dva manželé.

Akustická měření:

Délka místnosti je 5m, šířka je 2,7m a výška je 2,7m.
Po prvním měření jsem čelil následujícím křivkám:

Akustika studia

Na výše uvedeném piktogramu je vidět doba dozvuku RT60.
Podle jeho rozměrů by toto studio mělo mít průměrnou dobu dozvuku 0,3 s.

Naštěstí mě to nepřekvapilo, když jsem viděl fotky, na zeď bylo položeno mnoho pěn, proto jsem je požádal, aby je sundali, pokud je to možné. Našel jsem tedy čerstvě natřenou místnost s prázdnými stěnami. Hodnoty akustického tlaku spíše znamenaly větší problém:

measurement sound pressure value

 

Nahoře vidíte křivku akustického tlaku SPL. Tento zvuk je produkován nejen v místnosti, ale také zvukovým tlakem vycházejícím z reproduktoru.

Pokud se podíváte pozorně, nízké frekvence zmizí mezi 90 Hz – 40 Hz.

Je to kvůli nedostatku akustického ošetření, poloze reproduktoru a sedadla, velikosti místnosti a konstrukci.

Obvykle začínám reproduktorem a sedem, abych vyrovnal ošklivé poklesy a vrcholy. Ale v tomto případě jsem to neudělal, protože by to bylo zcela zbytečné, protože takové velké ozvěny způsobují obrovské odrazy a stojící vlny, takže polovina anomálií by mohla být výsledkem toho.

Dalším krokem je balení.

Naštěstí jsem parkoval v blízkosti vchodu, proto mi netrvalo dlouho – jen pár minut -, abych si dal a umístil 10 širokopásmových akustických panelů, koženou membránu, dvojitou koženou membránu a dřevěné membránové akustické panely s pomocí majitele pro první Měření.

Nemusíte se starat o vzhled nebo design. V takových událostech jsme jednoduše dali nebo rychle naklonili akustické panely, kde můžeme.

Záměrně jsem do této místnosti nevzal rohové jednotky, protože jsem nemohl správně umístit vzhledem k designu a velikosti místnosti. Proto jsem v rohu používal dvojité kožené a dřevěné membránové panely v příčném směru, což se ukázalo jako velmi dobré, jak vidíme při následujícím měření:
Před ošetřením:

acoustic measurement

Po 10 panelech:

 

measurement

doba akustického dozvuku

Zde jsme trochu upravili použití materiálů. Nastavení co nejdelší doby dozvuku je velmi důležité, proto jsem použil více imitace kožené membrány a jako akustické panely s difuzorem.

Použil jsem 3 dvojité imitace kožených membránových akustických panelů, 4 normální imitace kožených membránových akustických panelů, 4 klasické širokopásmové akustické panely a 2 absorpční panely s difuzorem.
Výsledek:

 

Acoustics measurement after treatment

Vidíte, že se nám zde podařilo dosáhnout dozvuku 0,3 s.

Poté následovalo tlačení a nastavení reproduktoru.

Tentokrát jsem čelil problému, který jsem si myslel, že jsem nebyl schopen vyřešit. Konkrétně se akustický tlak zlepšil, ale ne dostatečně. Následoval tlačení pozice posluchače a reproduktorů, ale zatracený rozsah mezi 90 Hz a 40 Hz se nezměnil.

Proto jsem měl nápad otočit polohu reproduktoru a posluchače o 10 stupňů, což je neobvyklý způsob.

To neznamená, že otočíme celou místnost, pouze celý otočný stůl spolu se židlemi kolem své vlastní osy. Tak jsme se dostali ze sedu z jeho teoreticky dokonalé polohy, která je na 35% místnosti, umístili jsme ji před zeď 60 cm od ní a reproduktory jsme posunuli směrem do středu místnosti a ukázalo se, že být nejlepší na 38%.

Výsledky měření jsem viděl s jistou úlevou, když se nám podařilo prolomit patovou situaci, o které jsem si myslel, že to nedokážu vyřešit. Samozřejmě to nebylo zdaleka dokonalé.

Po tomto tlačení následovalo opětovné odstranění panelů a měření, ale to se moc nezměnilo.

Je pravda, že když dáme panel do blízkosti, např. mezi reproduktorem a zdí způsobuje vzestup několika decibelů basů. Zvýšení tímto způsobem 3-4 dB na ponoru.

Na a já se podařilo zjistit největší problém, a to výška reproduktoru. Jak vidíte, reproduktor seděl na vyvýšeném stole. V tomto bodě to vydalo hrozné zvuky. Změřili jsme to na stole s následujícími výsledky:

Před ošetřením:

acoustics measurement sound pressure value

Uprostřed ošetření po otočení stolu:

measurement sound pressure

Po ošetření reproduktorem na stole:

measurement sound pressure

To byl obrovský úleva vidět tento konečný výsledek.

Konečné výsledky byly ve srovnání s prvními kroky velmi dobré.

V této fázi poslouchám ve své testovací hudbě znovu a je příjemné slyšet dynamiku bubnů bez bzučení basů praskajících ušní bubínky nebo písně Allan Tylor – Wheel of Fortune, která mě zahrnuje vyplněním prostoru jeho dynamickými basy a mid- basový orgán, zatímco každý malý detail zvuku kytary lze pozorovat na pozadí.

Posledním krokem je balení.

Bál jsem se, že překročím základní sazbu dvou hodin, ale naštěstí jsme byli po dokončení balení velmi blízko.
Závěrem lze říci, že studio této velikosti lze spravovat celkem s 19 akustickými panely, aby bylo do konce dosaženo vynikajících referenčních hodnot.
Děkuji za pokles.

 

 

Kategorie: Blog