Za prvé, co je nad tlumením !?


Doba dozvuku je určena pro každou místnost a není vhodné ji překračovat nebo příliš tlumit. Tento časový interval dozvuku můžeme určit výpočtem m3 vzduchu, například v divadle, kině, studiu nebo jen v obývacím pokoji (který funguje také jako hudební místnost). V akustice je místnost považována za příliš tlumenou, pokud se daný čas dozvuku sníží do té míry, že dostaneme kvazi-anechoickou komoru. Mohli jsme přes tlumit pouze odraz vyšších frekvencí, které úplně zabily vysoké tóny a také náš smysl pro prostor.

Jaké jsou příznaky příliš tlumené místnosti?

  1. Významné zúžení smyslu pro prostor.
  2. Vysoké frekvence vymizí příliš rychle.
  3. Zmírnění středů.
  4. Ukončení vzdušnosti lidského hlasu.
  5. Nízké frekvence se mění a stanou se neživými.
  6. Hudba vás ne obklopuje, zní pouze na přední straně v jedné rovině a ne ve 3D.
  7. Vysoké frekvence se mohou snížit, ale basy tlačí vaše ucho ještě více, protože nebyly tlumeny.
    Tento druh nadměrného tlumení je snadno identifikovatelný.
    Stačí se jen podívat na nábytek v místnosti a možná zkontrolovat typ a stav stěn. Ve většině případů vede četné dezinformace k zabití místnosti.

Jaké jsou tyto mylné představy nebo nesprávné přesměrování internetu?

Jeden z nich: neúmyslné nesprávné směrování, informace získané od nekompetentních lidí nebo fór. Protože lidé tam opakují falešné rady druhých, ústní tradice je zakořeněna v povědomí veřejnosti jako zřejmá pravda.

Zvažte několik příkladů mylné představy:

Měli bychom položit koberce na zeď, abychom sundali basy.
Toto je jedna z nejhorších metod, protože koberec nemůže „zvládnout“ zákonné frekvence, ale čím více dokáže zvládnout vyšší frekvence. Tímto způsobem jsme již více tlumili frekvence nad 1000 Hz.
Dalším hrozném řešením je záclona v celé šířce nebo délce místnosti. Touto metodou dosáhneme stejného výsledku jako u metody „koberce na zdi“.

Tam, kde jsou okna, bychom měli používat závěsy. Pokud je to však možné, měli bychom je použít ve velikosti okna a musíme je umístit pouze před okno, abychom poněkud tlumili odraz skla. Ale na rozdíl od mylného chápání plakátů – konkrétně potřebujete jen obrovskou hustou oponu a obrovský koberec a akustiku dokončenou – měli byste použít mnohem více a komplexnější materiály.

Pokud koberec stále používáte, nepoužívejte jej na celou plochu místnosti. Je-li to možné, umístěte jej pouze na povrch mezi polohu sezení a reproduktory. Tímto způsobem ponecháme prostorový zvuk do místnosti.

Dalším velkým problémem je tapeta. Konkrétně se jedná o hustou pěnovou tapetu, vlněný čip a roztíratelnou tapetu. Tyto materiály výrazně tlumí frekvence nad 2000 Hz. Když je používáme pro obrovský povrch – v celé oblasti místnosti – potlačujeme tyto zvuky.

Majitel to občas přehání a do místnosti vloží příliš mnoho panelů a ani netuší, kam by měl být umístěn.

Zvažte jeden příklad:


Nedávno jsem byl telefonicky požádán, abych přišel a viděl místnost 4x4m navrženou jako exkluzivní hi-fi místnost, která byla ošetřena akusticky, ale z nějakého důvodu to neznělo tak, jak chtěli.
Dohodli jsme se, že mohu pracovat pouze s materiály, které používá, což nebyl snadný úkol.
Po prvním měření jsem obdržel následující výsledek:
Zobrazuje čas dozvuku RT60. Místnost této velikosti by měla být přibližně mezi 0,3 a 0,4.

 

room is over dampened

 

V této místnosti bylo všude umístěno 25 akustických panelů, s výjimkou míst, kde měly být umístěny. Jak vidíme, místnost je již více než utlumená nad 120 Hz. Není však v rovnováze s nízkými frekvencemi. Teoreticky nesmí zákonná frekvence překročit vysoké frekvence o 125%, protože bude narušena rovnováha zvuku.

Podívejme se, čeho můžeme dosáhnout s 15 akustickými panely aplikovanými na vhodném místě. Ostatní panely byly vyvedeny z místnosti.

room acoustic treatment

 

Jak vidíme, doba dozvuku v místnosti mohla být pěkně upravena, což je neustále mezi 0,3 a 0,4.
Tupé znějící zvuk samozřejmě přestal, prostor se otevřel a nízké frekvence již potlačení vysokých frekvencí již nepotlačovaly.
Mohl bych vyjmenovat mnoho podobných příkladů, ale bylo by to příliš nudné. 🙂

Záměrné nesprávné směrování:


Bohužel tento druh nesprávného směrování způsobuje klientovi více škody než kterýkoli z výše uvedených faktorů, protože nejen ničí akustiku, ale také vyprazdňuje naši peněženku.

Jsou to například:

  • pěna
  • polystyren
  • xps
  • tapeta a podobný materiál několik milimetrů
    a seznam pokračuje.

Tyto výrobky jako materiály nejsou vhodné pro tlumení zvuku v celém frekvenčním rozsahu ani pro rozptyl zvuku. Zničení zvukové rovnováhy místnosti. Jsou vhodné pro tlumení zvuků nad 600 Hz a průměrně 1 000 Hz.

Pro tento účel jsou však velmi vhodné. Jediným problémem je, že hudební zvuky nebo lidský hlas mohou jít mnohem níže, než je tento rozsah. V důsledku toho bude nerovnost zvuku ztracena a bude mít sklon k nízkým frekvencím. Protože však chce tlumit hlavně nízké frekvence, dosahuje u těchto produktů přesně naopak.

Klient je samozřejmě po prvním naslouchání šťastný, protože pokud tleská, místnost se nebude tolik krmit. Jediným problémem je, že tleskání zní kolem 1000 Hz.

Abychom tlumili nízké frekvence spolu s vysokými kmitočty, měli bychom použít vysokou měrnou hmotnost, hustou vláknitou hmotu. Abychom absorbovali méně vysoké frekvence než střední frekvence, musíme použít materiál absorbující nejméně 90 kg / m3.

Proč bychom to měli dělat, protože je třeba tlumit i vysoké frekvence?


Opravdu se nemusíme starat o vysoké frekvence, protože pokud začneme léčit nízké frekvence, budou zahrnuty i vysoké frekvence. Téměř všechno tlumí vysoké frekvence a je mnohem snazší než tlumit nízké frekvence. Je to kvůli velmi krátkým zvukovým vlnám. Pokud změříme průměrný obývací pokoj, můžeme vidět, jak je tlumí nábytek a předměty v místnosti:

Acoustic measurements

 

Zde můžeme vidět průměrný obývací pokoj 40 m2.
Pokud se podíváte pozorně, výrazně se liší od průměrné doby dozvuku 0,4-0,5 s. Nábytek a měkké předměty v něm však již ve vyšších frekvencích hodně tlumily, čímž vytvářely nevyvážené zvuky.

Pěkný příklad místnosti s pěnou:


Na dalším diagramu vám ukážu ozvěnu studia plného pěn, zatímco majitel tvrdí, že studio už bylo ošetřeno, ale zvukový obsah zaznamenaný v jeho pokoji zní ještě jinak, než ve studiu jeho přítele. Chtěl bych dodat, že mluvíme o sklepě obklopeném betonovými zdmi.

Again, a nice example of a room with foams:

Podívejte se na výsledky, které jsme obdrželi po léčbě. Pěny byly samozřejmě odstraněny ze zdi

What to do if our room is over dampened?

To byla místnost 3mx4,5m.
Bohužel jsme kvůli betonovým stěnám museli použít hodně dřevěných a kožených membrán, ale výsledek hovoří sám za sebe.

Co dělat, když je náš pokoj nadměrně utlumen?

Sundejte měkké věci ze zdi.
Pokud je možné některé koberce vytáhnout, udělejme to! Měli byste ponechat pouze to, co je nutné mezi vámi a reproduktorem.
Vyhoďte pěny a polystyreny, pokud existují.
Pokud je příliš mnoho akustických předmětů, vyplatí se některé z nich vyjmout a nechat je pouze na hlavních místech, jako jsou rohy a primární a sekundární odrazové body.

Jsou-li například stěny ze sádrokartonu nebo ze dřeva, místnost je téměř příliš tlumená, ale stále se ozývá !?

Používejte difuzéry! Difuzéry rozptylují a částečně absorbují zvuky. Záleží také na použití materiálu.

Pokud je v místnosti mnoho měkkých předmětů, měli byste použít difuzory vyrobené z latovky. Tyto difuzory výrazně zvyšují a rozptylují vysoké frekvence, ale díky dřevu také sifonují basy.

Pokud stále potřebujete akustické panely a nejen difuzory, vyplatí se používat akustické panely s membránou z kůže, protože tyto jen stěží ovlivňují zvuk nad 600 Hz, ale zmírňují odrazy. Jejich schopnost absorbovat basy je však výrazně vyšší než u klasických absorbujících akustických panelů.

Pokud se domníváte, že máte problémy pouze pod 150 Hz, je vhodné použít pouze dvojitou dřevěnou membránu.

Nejdůležitější je vytvořit lineární zvukové prostředí.

Děkuji za pokles.

Kategorie: Blog